Blog

Opleiding voor boeren leidt tot nieuwe streekproducten

Hoe kunnen we het assortiment van ons streekmerk (H)eerlijk IJsseldelta uitbreiden? Deze vraag heeft geleid tot de ontwikkeling van het leertraject “Smaakmakers in de IJsseldelta”.  Boeren met ideeën om zelf voedingsmiddelen op de markt te brengen, zijn door ons een flink eind op weg geholpen. Verrassend smaakvol vlees van Alpaca’s, een lekker streekbiertje en A2-zuivel voor mensen met koemelkallergie verschijnen binnenkort in de regionale schappen.

Samenwerken in de IJsseldelta

De IJsseldelta is het groene buitengebied van Zwolle, Kampen en Zwartewaterland. De oude polders met karakteristieke terpboerderijen en het rivierenlandschap  bepalen het beeld. Om het beste uit het gebied te halen werken verschillende partijen samen in een gebiedscoöperatie. Daarbij investeren we nadrukkelijk in het versterken van de agrarische sector. Met activiteiten gericht op kringlooplandbouw, mogelijkheden voor bedrijfsverbreding, streekproducten en het aanboren van nieuwe markten.

Nieuwe producten en nieuwe markten

Ons gebied kent al diverse agrarische bedrijven met een sterk eigen merk, zoals ERF1-zuivel,  Kalter-aardbeien en Campereilander kaas. Onder het overkoepelende streeklabel (H)eerlijk IJsseldelta zetten we ons regionale voedsel gezamenlijk in de markt. Niet alleen via boerderijwinkels en lokale supermarkten maar sinds kort ook via een webwinkel (www.heerlijkijsseldelta.nl). Maar we kunnen nog wel wat nieuwe producten gebruiken. Daarom hebben we boeren met ideeën aangeboden ze te helpen met de ontwikkeling van nieuwe streekproducten en met marktintroductie. 

Het opleidingstraject “Smaakmakers”

Samen met Frank Verhoeven van Boerenverstand en Joris Lohman van Youth Food Movement zijn we tot een opleidingstraject van 6 sessies gekomen. Daarin zijn de deelnemers actief aan de slag gegaan met een chef-kok, met financiers, designers, retailers en marketeers. Alle aspecten om van een idee tot een goed verkoopbaar product te komen zijn daarbij aan bod gekomen. Het heeft geleid tot nieuwe inzichten: dat je verder moet kijken dan naar melk en yoghurt, hoe de consument te verleiden en hoe een gesprek met retailers te voeren. Onze boeren zijn getraind om hun producten straks met een goed verhaal aan de man te brengen. Van IJsseldeltaburgers tot zuivel met bijzondere smaak, van streekbier tot mals Alpacavlees.

Op naar een tweede lichting

Het succes van het eerste leertraject smaakt naar meer. In het najaar start daarom een tweede traject. Daarvoor nodigen we ook boeren uit het Vechtdal uit. Want wij denken dat regionale samenwerking ons alleen maar sterker kan maken. En we hebben het tij mee, steeds meer mensen beseffen het belang van goed en gezond voedsel. Als we onze producten op een slimme manier bij díe consumenten weten te krijgen, dan zie ik goede kansen voor ons streekmerk. En niet onbelangrijk, voor een burger met meer begrip voor de boer.

Wilt u meer weten over de Gebiedscooperatie IJsseldelta? Bezoek dan onze webpagina www.gcijsseldelta.nl of neem contact met mij op. Jan-Olaf Tjabringa, projectmanager Gebiedscoöperatie IJsseldelta via 06-27095640 of per mail via info@gcijsseldelta.nl

alpaca